فلسفة التسويق الإلكتروني- معنى جديد لتسويق الالكترونى - التسويق الالكترونى -تسويق الكترونى 2015 -
فلسفة التسويق :- يجب أن يتسم المسوق الناجح بالتفتح في تفكيرة حيث ينصب تفكيرة على كيفية جذب المزيد من العملاء وكيفيلة التغلب على منافسية.- احدد السوق المناسب :- هسوق ايه و ايه الناس اللى مهتمين اللى بالمنتج بتاعى و ايه الفكره هقدمها كل ده بيحدد السوق المناسب ليا
عارف ازاى تخيل واحد بيسوق لكورس فى صفحة عقارات gasp رمز تعبيري مش هتحس بحاجه غريبه..... اكيد
- اصنع ما يريدوه وليس ما تريدة .
قبل ما تعرف ايه السوق المناسب اعرف انت بتسوق لايه و الحاجه العميل محتاجها ولا لا ادرس السوق كويس و اعرف العميل محتاج ايه مش انت هتشتغل ف ايه
- حدد الوسيلة الدعائية المناسبة .
بعد الخطوتين اللى فوق اعرف هتسوق على ايه بالظبط مش كل حاجه ممكن تسوقها على الفيس بس
اعرف العملاء بتوعك فين يعنى لو على تويتر مثلا يبقى بلاش تسوق على الفيس و تقول زيادة الخير..... ركز فى حاجه واحده بس الاول
- ضع خطة قابلة للتحقيق .
خلى الخطه بتاعتك واقعيه مش هدف مستحيل تحقيقه عشان ميجليجش اكتئاب grin رمز تعبيري
و عشان تبقى واقعيه لازم تتكون من خطوات و الخطوات اهداف يعنى انا هدفى الكبير مجموعه من اهداف صغيره
لو استفادت سيب التقييم بتاعك قبل ما تمشى
تعليقات: 0
إرسال تعليق